מכל נדרי ועד תפילת הנעילה: המדריך ליום כיפור בראשון לציון

תפילה בנוסח ספרד ואשכנז, רבי נחמן גם פה ותפילה מיוחדת ראשונה מסוגה בעיר לכבדי שמיעה. מה מצפה לכם ביום כיפור?

פורסם בתאריך: 18.9.18 07:35

היום (שלישי) ט' תשרי תשע"ט, ערב יום הכיפורים. הצום יחל בשעה 18:22 ויסתיים מחר בשעה 19:18. מאות תפילות יערכו במקביל ברחבי ראשון במהלך יום כיפור, רובן מסורתיות, אחרות עדכניות וכמה מהן חילוניות. מה צפוי לכם בעיר?

חב"ד: כ-30 מוקדי תפילה של "בית הכנסת הפתוח"

40 שלוחי חב"ד הפועלים ב-25 שכונות העיר ראשון לציון, יצאו בקמפיין פרסומי לפרויקט "בית הכנסת הפתוח" של חב"ד בראשון לציון, במסגרתו יופעלו בו זמנית בתי כנסת מיוחדים לציבור הרחב בימים הנוראים. לאחר גידול מרשים בשנים האחרונות, צפוי השנה להישבר שיא חדש, כשבמסגרת הפרויקט יופעלו כ-30 מוקדי תפילה שיערכו בכל רחבי העיר בהשתתפותם של למעלה מ-10,000 מתפללים. הפרויקט מציע מקום תפילה נגיש ומזמין לכל המעוניין. למתפללים בבתי הכנסת הפתוחים ימתינו מחזורי תפילה מיוחדים, כיפות, מיזוג אוויר וסיוע של שליחי חב"ד שידריכו את המתפללים במהלך התפילה. "יום הכיפורים מאחד את השורות בעם ישראל. רוב מוחלט צם ואלפים רבים מעוניינים להשתתף בתפילות, בעיקר בכל נדרי ותפילת הנעילה. בתי חב"ד בכל רחבי העיר, נערכים לכך שלא יהיה ולו יהודי אחד שמעוניין להשתתף בתפילות ולא יהיה עבורו מקום", אומר הרב יצחק גרוזמן שליח ראשי ויו"ר בתי חב"ד בראשון לציון.

רבי נחמן בשיכון המזרח: בית כנסת "שי למורא"

כל מי שחפץ בשירים וריקודים ותפילה של שירה מהלב, לא צריך לקנות כרטיס לאומן, אלא יכול להגיע "לשי מורא" שברחוב שדרות יעקב 45. לבית הכנסת מגיעים צעירים ומבוגרים, נחמנים וחילונים וכולם מתקבלים באהבה גדולה. בבית הכנסת ישנם שני מניינים אחד ספרדי והשני תמני מה שמייחד את התפילות זה שבנוסף לניגונים הרגלים ישנם ניגונים של ברסלב.

 

הנוסח הספרדי הקלאסי: "הר המוריה"

את בית הכנסת "הר המוריה שברחוב יצחק שדה 9, מנהל אוהד אוזן חבר מועצת  העיר, יו"ר סיעת סרוגים. "בית  כנסת הר המוריה הוא בית כנסת מאוד מיוחד", אומר אוזן, "הנושא הקהילתי בו הוא ערך עליון וככזה שעריו פתוחים לכל כל השנה  ובעיקר בכיפור שבו גודשים את בית הכנסת מאות מתפללים".

המעמד המרגש ביותר במהלך כיפור הוא ברכת  הכהנים של הנעילה, בו כל בני המשפחות מצטופפים תחת הטלית של  ראש המשפחה. בנוסף, מיד בצאת  יום הכיפורים, כמנהג המסורת נרתמים כולם לבנות את הסוכת הר המוריה, עם יותר  מ-100 מקומות לשמוש תושבי השכונה.

מתפללים בשפת הסימנים: תפילה לכבדי שמיעה וחירשים

את התפילה לכבדי שמיעה וחרשים מעביר בראשון לציון הרב יהושע סודקוף, שליח חב"ד, בן 26, חירש מלידה. התפילה תתקיים ברחוב הרצל 110. "בראשון לציון יש קהילה  גדולה בארץ של כבדי שמיעה וחרשים, אנחנו מתפללים גם בשפתיים, גם בשפת הסימנים וגם בלב, כל אחד איך שמרגיש. כדי להבין איך התקיעות של השופר מתקבלות, קהילת החרשים מחזיקה בלון מנופח בשתי הידיים ובשעת תקיעת השופר הבלון רועד לפי המקצב".

כולם באים: בית כנסת פאי

בית הכנסת פאי שברחוב הרב קוק 3, בראשון לציון, מקבל את כולם בכיפור. מכל העיר מגיעים אליו, כיפות סרוגות שחורות וחילונים. במשך השנה, מדי יום, מתפללים במקום כ-400 אנשים. "אין אחד שלא ימצא את עצמו בבית הכנסת שלנו, אנחנו שנים בראשון ומוכרים היטב בעיר, כולם מתקבלים אצלנו באהבה", מסכם הגבאי.

בית הכנסת הגדול ראשון לציון

היסטוריה: בית הכנסת הגדול

בבית הכנסת הגדול שבצומת כיכר המייסדים, התפילות הן בנוסח אשכנז. משה הילדסהיים, גבאי בית הכנסת, מספר בגאווה נכדו, ברוך הילדסהיים, יהיה החזן גם השנה. "בית הכנסת הגדול הוא חוויה אדירה, גם מלראות את הפאר ששימרו 130 שנה, וגם מהתפילה בנוסח אשכנז, חלק מהמקומות תפוסים אבל תמיד יש מקום לכולם", אומר הילדסהיים.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אפי שמיר

    נעזרתי אתמול באפליקציית Tfila Finder למציאת בית כנסת ליד שיכון המזרח.
    אחלה אפליקציה

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר