מאור גזנאוי וירדן אוזן
מאור גזנאוי וירדן אוזן

לטפל בלי אלימות

מטפלים מפנימיית האורנים בראשון לציון, שמטפלת בנוער במסגרת פוסט-אשפוזית, יצאו להשתלמות לסולבקיה - המטרה: לימוד שיטה שמתמקדת בחמלה וחוסר באלימות

פורסם בתאריך: 23.8.18 19:44

עבור צעירים רבים, החופש הגדול משמעו נסיעה לטיולים מעבר לים או רביצה אין סופית על שפת הים, אלא שעבור שני צעירים ערכיים, מאור גזנאוי וירדן אוזן המדריכים בקבוצת גיא, רשת האחראית על הפעלת פנימיות לנוער עם קשיים רגשיים ונפשיים, הקיץ הזה היה אחר לחלוטין.  השניים נסעו להשתלמות מיוחדת בסלובקיה מטעם האיחוד האירופי, המכשירה אנשי חינוך וחברה ביצירת תקשורת לא אלימה ומווסתת, מדובר על שיטת תקשורת המבוססת על עקרונות של אי-אלימות – כלומר על ההנחה שכולנו רחומים מטבענו, וכי אסטרטגיות אלימות – בין מילולית או פיזית – הן התנהגויות נלמדות ותומכות על ידי התרבות הרווחת שכולנו חולקים את אותו הדבר, הצרכים האנושיים הבסיסיים, וכי כל הפעולות שלנו הן אסטרטגיה כדי לענות על אחד או יותר של צרכים אלה.

 


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


 

אנשים שעובדים בפנימייה משקיעים ימים ולילות ושעות רבות בכדי לסייע לבני נוער וילדים לצאת ממצבים של קושי ומצוקה ולאפשר להם עתיד טוב יותר. עבודה בפנימייה אינה תמיד קלה והיא כוללת התמודדות יומיומית מול קשיים ומול חוויות קשות ולכן, ככל שה"עטיפה" של העובדים תהיה טובה יותר והם יוכשרו ויודרכו, כך יוכלו אנשי הצוות לתת את הטוב ביותר, בצורה המקצועית ביותר, בעבור בני הנוער.

אין ספק כי בקבוצת גיא לקחו זאת כמה צעדים ומעבר להכשרה והדרכה מקצועיים, הוחלט כאמור בקיץ האחרון להוציא מדריכי להשתלמות מיוחדת מטעם האיחוד האירופי בסלובקיה. "הניסיון מלמד אותנו שככל שתהיה חשיפה גדולה יותר לשיטות ולתפיסות חינוכיות וטיפוליות לאנשי הצוות, כך איכות אנשי הצוות ובייחוד כישוריהם ויכולותיהם, תעלה, דבר שיועיל בוודאות לאיכות החינוך והטיפול בבני הנוער בפנימייה", סיפר אורגד בר, מנהל פנימיית האורנים בראשון לציון השייכת לקבוצת גיא.

 

 

פנימיית האורנים בראשון לציון, היא  פנימייה פוסט-אשפוזית לנערים ונערות בגילאי 12-18, המתמודדים עם קשיים נפשיים ורגשיים. שגרת החיים בפנימייה מבוססת על תפיסת המילייה הטיפולי ומתוך הבנה כי מכלול ההתנסויות של הנערים והנערות במהלך שגרת היומיום הינן בעלות אופי והשפעה טיפולית. בפנימייה צוות רב מקצועי רחב הפועל כל העת לשם יצירת שיפור במצבו של החניך ומתוך מאמץ מתמיד להביאו להיות בוגר נורמטיבי ומתפקד בקהילה.

"מאוד התרגשתי כשנבחרתי לטוס וללמוד על הגישה, גם בשביל עצמי כדרך חיים וגם כדי להעביר את זה הלאה לילדים בפנימייה" מספר מאור גזאנוי שיצא מטעם פנימיית האורנים להשתלמות, "הגעתי לשדה התעופה בן גוריון עם מספר חששות האם אסתדר עם המדריכה שיוצאת איתי? והאם אצליח להביע את עצמי באנגלית כמו שצריך? מה אענה שישאלו אותי לגבי הסכסוך הישראלי פלסטיני ואהיה חייב לומר מה אני חושב לגביו, אך לאחר שפגשתי את ירדן הייתה לי דאגה אחת פחות. ביום הראשון התעסקנו יותר בלהכיר את כלל המשתתפים בקורס וקיבלנו את הלוז והמטלות שלנו להמשך השבוע, אומר גזאנוי, "למחרת כבר אחרי השיעור הראשון לקורס הבנתי שהמידע שאיחשף אליו בשבוע הקרוב הולך לשנות אותי  ולתת לי כלים וצורת חשיבה שונה לגבי תקשורת עם הסביבה. הרגשתי צמא לכמה שיותר מידע והייתי  סקרן יותר ויותר משיעור לשיעור".

גזאנוי מספר איך התאוריות שלמד יעזרו לו בטיפול בילדים עם בעיות נפשיות ורגשיות בפנימיית האורנים: "לאחר כל טכניקה או תיאוריה שלמדנו תרגלנו זאת בצורה פרקטית מה שעזר לנו לעכל את החומר הנלמד בצורה כל כך נכונה, למדנו בין היתר האם ומתי להשתמש בשיטה הזו עם ילדים קטנים  וכיצד להיעזר בכלי זה בחינוך, בעזרה עצמית ובמקומות העבודה, איך להיות יותר נגיש לסביבה ועל הדרך לשמור על עצמי שלא ינצלו אותי ואו יפגעו בי".

אורגד בר מנהל פנימיית אורנים שדחף לתהליך זה ממשיך לתאר: "איכות המענה החינוכי-טיפולי של פנימיית האורנים בעבור בני הנוער השוהים בה תלויה לא אחת בהכשרה וההתמקצעות של אנשי הצוות. הפנימייה, הדוגלת בפתיחות לשיטות טיפול וחינוך שונות בתוך הפנימייה, מחויבת לבחון כל הזמן את ההכשרה וההדרכה של אנשי הצוות. היציאה למשלחת מטעם האיחוד האירופאי של צוות ההדרכה מהווה קפיצה משמעותית מאוד בתהליכי הכשרת העובדים. אנחנו גאים מאוד במאור וביכולת שלנו כמסגרת טיפולית, להמשיך ולייצר מגוון וחידושים בתחום. בסוף והחשוב מכל, בני הנוער יוצאים נשכרים מכך"

מסכם מאור גזנאוי: "בסופו של תהליך הדבר שהיה לי הכי משמעותי ולשמו הגעתי הוא לפתח את המודעות העצמית כמה שיותר כי בסופו של דבר מי שירוויח מכך זה אנחנו והסביבה שלנו  ככה שבעצם נוכל להיות יותר נגישים לסביבה ולחניכים שלנו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר