ועידת החינוך: האם אפשר להוציא את הסלולרי מהכיתות?

אטי אדר ראש מנהל החינוך בעיר: "הרעיון הוא לתת לילדים שלנו להשתמש בכלי הזה באופן מושכל ונכון" | הדיון המלא:

פורסם בתאריך: 25.8.19 19:33

ועידת החינוך של ערי ישראל מתקיימת הערב (ראשון) זו השנה השנייה ברצף בראשון לציון, באודיטוריום במתנ"ס רמת אליהו בהנחיית העיתונאית מירב בטיטו. בוועידה שמתקיימת לקראת פתיחת שנת הלימודים לוקחים חלק מובילי החינוך בראשון לציון, בכירי הנהגת העיר, נציגי המורים וההורים ועוד.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


הועידה עוסקת בשינויים צפויים בשנת הלימודים הקרובה, בטלפונים הניידים שייתכן כי יצאו מכיתות הלימוד, על שמירת על ילדי הגנים והדברים שאתם חייבים לדעת על החינוך במאה ה-21.

"הקיץ הזה התחיל בסיפור איי נאפה, שוב הטלפון הנייד מככב כשחקן ראשי". כך נפתח פאנל "בעיות קליטה בעידן הסלולר" ובו דנו בסוגיה הנפיצה אטי אדר, ראש מינהל חינוך ראשון לציון, רוני עקירב, יו"ר הנהגת ההורים, עידן כרמלי, כוכב רשת ויוטיובר, דנה רוזן, נציגת תנועת "תנו לגדול על שקט" בראשון לציון וגלית דהן, סגנית בית ספר אשלים.

אטי אדר ראש מנהל החינוך בעיר אמרה כי: "אני חושבת שאנחנו לא יכולים להתעלם מהעידן שבו אנחנו חיים. חלק מהקידמה זה כל הקשור למכשירים הסלולריים המשמשים לעיתים ככלי במהלך השיעורים. אני לא מתכוונת לבית הספר היסודי. אני לא רוצה שילד יהיה עסוק רק בטלפון", הדגישה אדר והוסיפה "בתיכון אפשר לקחת את הכלי הזה ולהשתמש בו בתבונה. הרעיון הוא לתת לילדים שלנו להשתמש בכלי הזה באופן מושכל ונכון, כאשר בסופו של התהליך יהיו יותר יתרונות מאשר חסרונות. המטרה היא לקחת את הכלי הזה ולהשתמש בו במהלך השיעורים. סופו של יום הנוער מחובר לזה, לא ניתן לנתק אותו".

ועידת החינוך בראשון לציון. צילום: בתי לוין

 

לשאת המנחה בטיטו: "האם יש משהו שאת כראש המערך הגדול, יכולה להציב כתקנון או חקיקה שמחייבת את כל בתי הספר התיכונים?" הגיבה אדר: "משרד החינוך נותן אוטונומיה לכל מנהל לבחור איך להתנהל. מרבית המנהלים יגידו לקחת את הטלפונים ולשים בצד וכשנרצה להשתמש בתבונה נראה איך עושים את זה. כשאני ניהלתי נתתי גיבוי מלא למורים בעניין הזה. קרה מקרה שמורה לקח טלפון לתלמידה והיא בכתה כאילו כל עולמה נלקח – האם אני מחזירה לה את הטלפון או שמוותרת? זוהי דילמה שעולה כל פעם מחדש כמנהלת . יש קושי מאוד גדול של אכיפה, זה לא פשוט.  מצד אחד יש לך את המורה שאומר שהתלמידה הפרה את כללי המשחק ומצד שני התלמידה מאוד רגישה שחשה שכל עולמה נלקח ממנה. סיטואציה לא פשוטה".

גלית דהן סגנית בית ספר אשלים אמרה בפאנל: "בעיקרון אנחנו בבית ספר לא מאפשרים שימוש בטלפונים אלא אם למטרת למידה. יש אמנה בבית ספר עם עמוד מיוחד שמוקדש להתנהלות בווטסאפ. בין היתר ההורים צריכים להתייחס למה שקורה בקבוצות. בנוסף, ההורים עצמם רוצים הכוונה איך להתנהל מול הילדים ואיך לעקוב מולם". היא הדגישה כי " המדיניות של בית ספר שלנו היא כי על לאסור לתלמידים  לענות להודעות או לענות לטלפון בזמן שיעור וזה נכון גם עבור המורים מכח 'נאה דורש נאה מקיים'. בהקשר של הודעות שהילדים עונים במהלך השיעור – אני נכנסתי במקרה לבית ספר שהבת שלי למדה וראיתי מקרים כאלה. סופו של יום  לדעתי גם אם חושבים להכניס טלפון לכיתה זה צריך להיות במינון נמוך.

רוני עקירב, יו"ר הנהגת ההורים: "אני ראיתי פעם שמדברים על ילד או ילדה מסוימת יותר מידי  בקבוצות הסלולרי וזו הפעם היחידה שהרשיתי לעצמי להתערב כיוון שהבנתי שזה מוגזם כבר. זאת הייתה הפעם היחיד וזה הגיע אליי ממש במקרה". הוא הבהיר כי "לא חיטטתי אלא במקרה שמעתי את זה. העברתי את זה לידיעת המורה והמנהלת וזה טופל".

עוד אמר עקירב "אתי עשתה הפרדה ברורה בגילאים. חטיבה ותיכון אין מה לדבר. זה כמו שעון. צריך להשלים עם העובדה הזאת ולהסתדר איתה. לגבי הגילאים הנמוכים יש מיזם שמנסים למנוע טלפונים חכמים אם כי גם פה זה בספק. לדעתי כיתה ה' וכיתה ו' זה כבר כמעט תיכון". יו"ר הנהגת ההורים פנה בשלב זה לציבור ההורים: "איפה המקום שלכם כהורים? האם אתם מתייחסים למה שקורה מחוץ לכותלי בית הספר? צריכים לעשות שיעורי הסברה ושיעורי חינוך בגיל צעיר. שייכנסו מדריכים לכיתות. הרי בשביל מה יש שיעורי חינוך ושיעורי חברה? אני אדגיש כי בתור הורה ברור שגם לי יש עבודה".

העיתונאית מרב בטיטו: "לדעתי סמכות הורית לא יכולה להתחיל רק בכיתה י' אפילו כיתה ב' זה מאוחר מידי. יש בתים שההורים לא מדברים עם הילדים כיוון שהם עסוקים בסלולרי. חיטוט בטלפון זה סימן של הורה שלא תיקשר מוקדם מידי. השאלה היא האם יש אפשרות להפוך את זה למשהו שיטופל ברמה העירונית? אז קודם כל יש הנחייה ברורה שבזמן השיעור אין טלפונים, אין ויכוח בנושא. ילד שמוציא טלפון  אין סיבה שהמכשיר לא יוחרם. אני יודעת שמתקשרים הורים ומתלוננים על המורה 'איך היא מעזה לקחת את המכשיר' וטוענים כי זו פגיעה בפרטיות אך צריך לשמר את ההנחיה.

דנה רוזן, נציגת תנועת "תנו לגדול על שקט" בראשון לציון: "הסיבה שנחשפתי למיזם המיוחד נובעת מכך  שאני אימא לשלושה ילדים קטנים. מעבר להיותי אימא, אני מקדמת בריאות בהכשרתי וכל פעם כשאני פוגשת משפחות אני רואה את ההתעסקות ואת המלחמות הרבות על נושא המסכים. הרגשתי שזו חובתי להביא את זה לבית ספר של ילדיי. גיליתי שלשבעים אחוז מהתלמידים בכיתה ב' יש  סמאטרפונים"

"יש רצון בעיקר בשכבה של כיתה א' לקחת בזה חלק. המטרה שלנו היא שכבר בספטמבר הקרוב להביא את העניין הזה למודעות דרך שילוב הרצאות לבתי הספר ופעילות של הורים עם ילדים כדי לבצע את הרכישה הראשונה. אנחנו מקווים למספר גדול יותר של היענות למיזם".

לשאלת בטיטו "ילד שההורים שלו מצטרפים ליוזמה מול ילד שלא מצטרפים מה הבת שלך מספרת?", עונה רוזן: "אני מאמינה – וזה האני מאמין האישי שלי, המשפחתי והמקצועי – שבריאות היא ערך עליון בהורות. אני מציגה את הנושא הסלולר והמסכים כעניין  בריאותי. לאמא ואבא יש תפקיד גם לשמור על הבטיחות והבריאות של הילד שלהם במקום הראשון וכשאני נותנת את הטלפון הזה אני שומרת עלייך בעוד רמה. בכיתות מעורבות בעיניי זה ליצור אמנה ברמה הכיתתית שיש, כיוון שיש כאלה שיש להם מכשיר וכאלה שלא. ההחלטה האם לא יהיו קבוצות ווטסאפ בכיתה למשל, נעשית בכיתות מעורבות".

ד"ר הדס הכהן, מחזיקת תיק החינוך המיוחד  אמרה: "לגבי חלוקה גילאית אני חושבת שכמו כולנו יש לילדים עומס קוגניטיבי במקרה של הסלולר, בפרט כשהוא נמצא במערכת לימודים. יש לזכור כי ישנו שימוש בסמארטפונים לצורכי למידה, אפשר לעשות איתו דברים נפלאים", עוד הוסיפה "אני לא נגד קבוצות ווטסאפ, כשיש מבוגר אחראי בעיניי זה בסדר גמור גם בגיל הצעיר. כי כמו כל כלי אחר זה אמצעי לתקשורת.  יש ערך גדול מאוד לעולם החברתי והרגשי וצריכים להיות ערים לזה. מעבר לעניין הרפואי – שאני לא חושבת שישכנע את הילדים לא להשתמש בזה יש את עניין העומס קוגניטיבי שכולנו חשים אותו כל רגע ולק מההשלכות שלו הם גם כאבי עיניים שזו בעיה לא פחות חשובה.  צריך להתעסק בדבר החשוב הזה שנמצא בבית ספר לצרכים פדגוגיים. בנוסף, זה בסדר גמור להורה להפגין סמכות הורית בעניין הסלולר. אין דבר כזה אמא או אבא רע כי לקחו את הסלולר, נהפוך הוא – אבא רע או אימא רעה זה כאלה שלא אכפת להם".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר